DW 592 | Czy jest możliwy kompromis?


Podróżowanie wzdłuż okazałych alei przydrożnych, kiedy stuletnie drzewa tworzą nad drogą cienisty parasol wprawia niemal w upojenie, szczególnie w piękny, słoneczny dzień. O tych samych drzewach myślimy już mniej przyjaźnie w kontekście wypadków drogowych. Jak zachować kompromis pomiędzy ochroną krajobrazu, a bezpieczeństwem? Zadajemy to pytanie w ramach planowanej modernizacji drogi wojewódzkiej nr 592. 
 
PODSTAWOWE INFORMACJE O INWESTYCJI
 
Na etapie przygotowania raportu oceny oddziaływania inwestycji, rozbudowy drogi na środowisko dokonano między innymi inwentaryzacji zadrzewienia na całym odcinku. Zinwentaryzowano 4933 drzewa, w tym 2085 drzew w przydrożnych szpalerach i alejach oraz 2848 drzew poza alejami i szpalerami. W raporcie, po wielokrotnych wizytach terenowych wskazano warianty rozbudowy drogi wskazując kompromisowy środowiskowo i inwestycyjnie wariant wycinki drzew w wariancie realizacyjnym. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożono 28.04.2017 r.
Decyzja środowiskowa, w której organ wydający - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie odmówił uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia została wydana dnia 19.07.2018 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie odwołał się od tej decyzji do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska 25.09.2019 r. uchylił decyzję RDOŚ i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Po decyzji Generalnego Dyrektora Dyrektor RDOŚ w Olsztynie wezwał projektanta do uzupełnień i aktualizacji raportu. Projektant dokonał uzupełnień i aktualizacji raportu i 30.11.2020 r. złożył ponownie do Regionalnego Dyrektora wniosek o wydanie Decyzji Środowiskowej wskazując w raporcie nowy wariant kompromisowy do realizacji. Po ponownym wezwaniu Projektanta przez RDOŚ w Olsztynie do uzupełnień raportu 01.04.2021 r., raport oceny oddziaływania na środowisko został złożony. Aktualnie trwają w RDOŚ procedury związane z oceną raportu i wydawania decyzji środowiskowej.
 
PLANOWANE WARIANTY ROZBUDOWY
 
Wariant I
  • pełny standard rozbudowy drogi
  • wycinka 68% drzew w szpalerach alejowych
  • wycinka 29% drzew poza szpalerami
  • środowiskowo najbardziej niekorzystny wariant

Wariant II
  • nie spełnia warunków technicznych
  • szerokość pasa ruchu w miejscach zachowanej alei będzie wynosiła jedynie 2,75 m
  • niektóre z drzew będą się znajdować się w odległości 70 cm od krawędzi jezdni
  • wycinka 51% drzew w szpalerach alejowych
  • wycinka 29% drzew poza szpalerem
  • zachowane zostaną drzewa w obustronnych szpalerach na prawie 5 km odcinku alei
  • inwestor musi uzyskać zgodę na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych
  • wariant kompromisowy

Wariant III
  • nie spełnia warunków technicznych
  • szerokość pasa ruchu w miejscach zachowanej alei będzie wynosiła jedynie 2,75 m
  • niektóre z drzew będą się znajdować się w odległości 70 cm od krawędzi jezdni
  • wycinka 33% drzew w szpalerach alejowych
  • wycinka 29% drzew poza szpalerem
  • wariant ten zachowuje drzewa alejowe bez wycinki na ok 8,2 km drogi
  • inwestor musi uzyskać zgodę na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych

 


W PROCEDURZE UZGODNIEŃ PLANUJE SIĘ
  •  spotkania z organizacjami pozarządowymi,
  •  uzyskanie odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych,
  •  przygotowanie dokumentacji projektowej,
  •  uzyskanie ostatecznej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
  •  realizacja robót budowlanych jest przewidziana na lata 2022-2024.
  •  rozbudowa drogi wojewódzkiej 592 Kętrzyn – Giżycko została zgłoszona do dofinansowania UE w ramach dostępnych programów w latach 2021- 2027.

 
DO POBRANIA
 
Mapka wariant nr 1
Mapka wariant nr 2
 
 
 
Fot. J. Maciejewska-Kucfir