Głosujemy na mazurskie projekty nabrzeżowe!

Wspólny projekt mazurskich samorządów polegający na przebudowie infrastruktury na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich jest nominowany w konkursie Top Inwestycje Komunalne 2023. Wartość inwestycji to 430 mln zł, a zakończenie inwestycji zaplanowano na 30 listopada 2023 r.


Głosowanie online  trwa do 11 kwietnia, do godz. 11.00!
ZAGŁOSUJ TUTAJ 

Ogłoszenie zwycięzców podczas gali, która odbędzie się w ramach

XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2023 w Katowicach

- 24-26 kwietnia 2023 r.


 26 zadań w ramach jednego projektu

Wnioskodawcą oraz beneficjentem projektu jest Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie a partnerami projektu są: Gmina Mikołajki, Gmina Miasto Giżycko, Gmina Pisz, Gmina Ruciane-Nida. Projekt podzielony został na 4 etapy, których ostatecznym efektem mają być poprawa drożności i żeglowności szlaku, poprawa stanu technicznego infrastruktury transportu wodnego, poprawa bezpieczeństwa żeglugi, lepsza ochrona przyrody przed antropopresją i transportem wodnym.


Składa się on z 26 konkretnych zadań rozmieszczonych na całym szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Są to zadania związane nie tylko z udrożnieniem 5 kanałów pomiędzy jeziorami. To także przebudowa nabrzeży portowych i ich zaplecza technicznego, remonty śluz czy jazów, budowa dwóch kładek dla pieszych na szlaku wodnym oraz budowa całkiem nowej śluzy. Są to inwestycje na terenie Mazur niewidziane od kilkudziesięciu lat i każde ze wspomnianych 26 zadań jest znaczące nie tylko dla turysty żeglarza, ale także dla lokalnej gospodarki. Nie są to inwestycje, które mają negatywny wpływ na krajobraz i środowisko przyrodnicze.

SP4-Kladka_DRON_FULL_2019-20_nr_013_fot_Tomasz_Karolski_FTK20_06422

Etap giżycki 

Na giżycką inwestycję składa się przebudowa nabrzeża Jeziora Niegocin od Kanału Giżyckiego do molo, przebudowa nabrzeży basenu portu śródlądowego w Giżycku oraz udrożnienie szlaku wodnego na kanale Giżyckim poprzez budowę kładki dla pieszych.

 

Spośród zadań giżyckich, do tej pory, najbardziej docenianą jest kładka nad Jeziorem Łuczańskim. Inwestycja była kluczowym elementem w komunikacji miejskiej. Giżycko podzielone jest na dwie części Kanałem Łuczańskim. Oba brzegi połączone były zabytkowym mostem obrotowym (jednym z nielicznych w Europie) oraz kładką dla pieszych wybudowaną w ubiegłym stuleciu. Wychodząc problemowi naprzeciw, powstał obiekt, który poprzez zastosowanie odpowiednich spadków ciągów pieszo-rowerowych i budowę wygodnych schodów umożliwia poruszanie się mieszkańcom między dwoma brzegami kanału bez przeszkód architektonicznych.

Dodatkowo w ramach inwestycji powstało miejsce służące rekreacji oraz wyremontowana została cześć kanału.

Cały obiekt poprzez zastosowanie konstrukcji sprężonej oraz wypełnienie balustrad szkłem sprawia wrażenie lekkiej konstrukcji, która nie zaburza ładu przestrzennego, a w połączeniu ze stonowaną kolorystyką stanowi uzupełnienie zagospodarowania części miasta, która objęta jest ochroną konserwatorską.

 

Giżycka kładka znalazła się także w gronie najlepszych – 25 nominowanych inwestycji polskich w konkursie TOP Inwestycje Komunalne 2020.

 

Kładka nad kanałem Łuczańskim w 2020 r. zwyciężyła także w konkursie im. M. Wolffa w kategorii „najlepsza kładka dla pieszych”. Konkurs jest organizowany od 2009 r. przez czasopismo „Mosty”. Jego celem jest promowanie polskiej myśli projektowej i obiektów najbardziej znaczących i wyróżniających się w danym roku.

 

Fot. gizycko.pl/ Fotografia Tomasz Karolski