Aktywna wiosna ze współpracą międzynarodową w SP7

Kwiecień, maj i czerwiec w giżyckiej Szkoła Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka w Giżycku upłynął pod znakiem wyjazdów projektowych w ramach realizacji programu Erasmus+.

Fun & Engaging STEM Activities for Tomorrow's World to oficjalna, angielska nazwa projektu „Nauki ścisłe na serio i na luzie, dzisiaj i w przyszłości”, w którym uczestniczy 7 państw: Polska, Chorwacja, Grecja, Szwecja, Turcja, Irlandia oraz Słowacja – główny koordynator. Projekt jest realizowany w Siódemce od września 2021 roku i powoli zbliża się ku końcowi. Wszystkie zaplanowane wyjazdy zagraniczne zostały zrealizowane. Dwa ostatnie spotkania zagraniczne odbyły się w krótkich odstępach czasu.

 

SP7 Erasmus

 

W dniach 8-12 kwietnia pięcioro uczniów: Aleksandra Kozak, Lena i Olga Nitshka, Maja Musiał oraz Szymon Biadun pod opieką pani Dyrektor Ewy Kamińskiej oraz nauczycielek, pani Wioletty Szymowiat i pani Katarzyny Wójtowicz-Pac wyruszyło do miejscowości Darda w Chorwacji, gdzie uczestniczyli w różnorodnych zajęciach warsztatowych dotyczących nauki przedmiotów ścisłych.

Oprócz pobytu w szkole, gdzie uczestnicy brali udział w zajęciach matematycznych, chemicznych czy geograficznych, dzieci podróżowały po Chorwacji poznając kulturę i historię regionu. W miejscowościach Vocin i Jankuvac, grupa miała okazję obejrzeć wystawę geologiczną oraz doświadczyć technologii 6D podczas seansu przyrodniczego. Innego dnia uczestnicy projektu brali udział w zajęciach dotyczących reakcji chemicznych w żywności w Regionalnym Centrum Naukowym Pannonian. Podczas następnego wykładu rozmawiali o powstaniu Księżyca oraz ruchu Ziemi wokół Słońca. W miejscowości Vucedol nad Dunajem zwiedzali Muzeum Kultury Prehistorycznej, a w pobliskim Denj usłyszeli o znanym geofizyku, który nazywał się Milutin Milankovic. W pięknym regionie Baranja, dzieci wraz z nauczycielami zwiedzali zamek w Tikves, położony w centrum malowniczego Kopackiego Parku Przyrody. Podczas wystawy multimedialnej dotyczącej historii zamku, poznali również faunę i florę znajdujące się w jego okolicy. Warsztaty przyrodnicze, w których dzieci pracując w grupach wykonywali różne zadania wykorzystując aplikację Google Lens do identyfikacji drzew i krzewów były ciekawym doświadczeniem. Pobyt w Chorwacji z pewnością będzie zapamiętany na długo.

 

Erasmus SP7 2024Erasmus SP7 2024Erasmus SP7 2024Erasmus SP7 2024

 

Ostatnie zagraniczne spotkanie projektowe odbyło się w miejscowości Koszyce w Słowacji. W dniach 20-24 maja pięcioro uczniów: Lena Krzyżewska, Oliwia Szymczak, Karolina Filipkowska, Marcel Murawski oraz Adam Sito pod opieką nauczycielek pani Janiny Morskiej, Edyty Kowalczyk i koordynatorki projektu Katarzyny Wójtowicz-Pac ostatni raz współpracowali z partnerami podczas zajęć warsztatowych w słowackiej szkole. Gospodarze przywitali wszystkich gości znanym nam zwyczajem poczęstowania chlebem i solą. Tradycyjnie odbyła się ceremonia powitalna, dzieci ze wszystkich krajów partnerskich przedstawiły swoje prezentacje przybliżając swój kraj, miejsce zamieszkania, szkołę oraz  karty powiedział kilka słów o sobie. Nie sposób wymienić wszystkich aktywności, w którym Giżycka drużyna brała udział na terenie szkoły. Wśród różnorodnych zajęć można wymienić m.in. warsztaty techniczne na których uczniowie mieli za zadanie zbudować most z wybranego materiału, aby można było na nim stanąć. Grupa uczestniczyła w zajęciach z użyciem klocków Lego. Ich zadaniem było skonstruowanie platformy do silnika, aby móc położyć na tym papierowy talerzyk, który po wprowadzeniu w ruch można było pięknie pokolorować. Dzieci miały również okazję uczestniczyć w lekcjach słowackich przyjaciół, według ich planu. Nauczyciele obserwowali lekcję matematyki. Innym ciekawym doświadczeniem były warsztaty matematyczne przybliżające temat różnych dysfunkcji. Zadania były skonstruowane w taki sposób, aby doświadczyć trudności, z którymi borykają się na co dzień dzieci z dysleksją, dysortografią czy dyskalkulią. To była bardzo pouczająca lekcja. Innym ciekawym pomysłem był  piknik naukowy na placu przed szkołą, podczas którego można było obserwować eksperymenty z różnych dziedzin, w tym chemiczne, biologiczne czy z zakresu fizyki przygotowane i prezentowane przez słowackich uczniów. Poza murami szkoły czas upływał równie szybko. W  drugim dniu spotkania projektowego dzieci i nauczyciele odwiedzili Burmistrza Miasta Kosice, pana Igorem Petrovcik, który oprowadził grupę po Urzędzie opowiadając o historii miasta Košice. Trzeci i czwarty dzień projektowy to ciekawe wycieczki i zwiedzanie Zamku Lubownia, Jaskini Bielańskiej,  Kreatywnego Parku Nauki Steel Park czy Uniwersytetu Technicznego, gdzie można było przejechać się niezwykłą windą, która jest w nieustannym ruchu. Był również czas na zabawę, integrację i wspólne tańce. W ramach współpracy partnerskiej i propagowania ekologii wszyscy koordynatorzy wspólnie posadzili drzewko klonowe. Po tym nastąpiło pożegnanie i wręczenie certyfikatów.  Bardzo trudno było się pożegnać, łzy wzruszeń spływały po policzkach. Przyjaciele ze Słowacji i piękne miasto Koszyce już na zawsze pozostaną w pamięci dzieci i nauczycieli z giżyckiej siódemki.

 

Erasmus SP7

 

W czerwcu odbył się jeszcze jeden wyjazd projektowy. Tym razem koordynator projektu, pani Katarzyna Wójtowicz-Pac zabrała uczniów do Olsztyna do Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Kortosfera. Wizyta w Centrum była jednym z zadań podczas realizacji projektu Erasmus + Młodzież miała okazję odkrywać naukę poprzez zabawę i samodzielne eksperymentowanie w budynku kampusu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Podziemne królestwo; sieję, więc jestem; człowiek - istota jedząca czy jak wyżywić przyszłość, to tematy przewodnie różnych interaktywnych ekspozycji w Centrum Nauki, gdzie dzieci spotkały się z zagadnieniami związanymi z rolnictwem, żywnością, zdrowiem oraz koncepcją współdziałania człowieka i natury. Podczas zajęć warsztatowych Elektryczne spotkania trzeciego stopnia, uczniowie odkrywali świat prądu, badali różne rodzaje wody i sprawdzali jak przewodzą prąd elektryczny, obserwowali działanie ciśnienia atmosferycznego oraz poznawali zjawisko rozszerzalności cieplnej gazów. Największą frajdę dzieciom sprawiło stworzenie slime’a podczas eksperymentu z różnymi materiałami i substancjami, który miał właściwości magnetyczne. Sporą dawkę emocji dostarczył pokaz związany z elektromagnetyzmem w Laboratorium Wysokich Energii. Choć było dosyć głośno i niektórzy zakrywali uszy, wszystkim pokaz bardzo się podobał.

 

To jeszcze nie koniec zadań projektowych. Jesienią nastąpi podsumowanie i z pewnością jeszcze będzie można przeczytać o rezultatach projektu.

 

 

Informacje i zdjęcia:

Katarzyna Wójtowicz-Pac