Seniorzy

Seniorzy

Scroll Indicator
Biuletyn Informacji Publicznej Kontakt    

Teleopieka

Fala

Giżycki system Teleopieki, działający od 2017 roku, służy do wezwania pomocy w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa. Teleopieka kierowana jest do osób starszych, niesamodzielnych, czasowo lub stale samotnych, z ograniczoną sprawnością ruchową lub intelektualną, które chcą lub muszą prowadzić samodzielne życie, ale wymagają stałego nadzoru.    


Od 2025 r. Teleopiekę w Giżycku prowadzi Centrum Profilaktyki Uzależnień i Integracji Społecznej

 

Bezpośredni kontakt do koordynator, Pani Moniki Świerzbin:
87 73 24 160

ul. Słowiańska 2/7

 

 

Logo

 

 

 Co to jest i na czym polega teleopieka domowa?

Teleopieka domowa wykorzystuje rozwiązania współczesnej technologii dla zapewnienia bezpieczeństwa podopiecznych 24 godziny na dobę przez siedem dni. Przeznaczona jest dla osób o niskiej mobilności, rzadko opuszczających miejsce zamieszkania.
Podstawowym rozwiązaniem stosowanym w teleopiece jest czerwony przycisk alarmowy systemu przywoławczego, czyli tzw. „przycisk życia”. Znacząco zwiększa on bezpieczeństwo seniorów i innych osób o ograniczonej samodzielności na stałe lub okresowo samotnie przebywających w miejscu zamieszkania.
Wraz z wiekiem oraz zmniejszającym się poziomem samodzielności podopiecznych istotnie rośnie prawdopodobieństwo zdarzeń nagłych (upadki, udary, zatory, ataki epilepsji, utrata przytomności spowodowana hipoglikemią „niedocukrzeniem”, zatrzymanie akcji serca). Ich skutkiem często jest w praktyce brak możliwości skorzystania przez taką osobę z numeru alarmowego „112”. W takim wypadku rozwiązaniem stwarzającym istotną szansę wezwania pomocy jest system przywoławczy teleopieki.

 

Cel teleopieki?

Głównym celem teleopieki jest zapewnienie seniorom i osobom chorym poczucia bezpieczeństwa, a najbliższej rodzinie/opiekunom komfortu, że ich bliski jest pod stałą, fachową opieką.

Ważne jest również, aby osoba starsza, niepełnosprawna, chora, czasowo lub trwale niesamodzielna, wymagająca opieki, jak najdłużej mogła bezpiecznie pozostawać w swoim środowisku domowym.

 

Jakie są kryteria kwalifikujące seniorów do systemu teleopieki?

Podopieczny systemu musi:

  • być mieszkańcem Giżycka,
  • być osobą starszą (po 60 r. ż.), samotną, schorowaną,
  • posiadać telefon stacjonarny lub komórkowy,
  • opłacać terminowo należności za abonament telekomunikacyjny,
  • posiadać poprawnie działającą linię telekomunikacyjną,
  • posiadać numer telefonu, który w żaden sposób nie jest zastrzeżony lub ukryty,
  • być osobą zdrową psychicznie i rozumieć zasady przeznaczenia oraz działania powierzonego urządzenia „PRZYCISKU ŻYCIA”,
  • wypełnić danymi niezbędne dokumenty, pozwalające na uruchomienie systemu w miejscu zamieszkania Podopiecznego.

 

Kto może zgłosić seniora do bezpłatnej teleopieki domowej?

Wystarczy jeden telefon i koordynator przejmuję zgłoszoną osobę, wykonując niezbędne działania kwalifikujące osobę do teleopieki. 

 

Zgłoszenia do systemu osoba starsza możne dokonać osobiście lub za pośrednictwem, np.:

  • rodziny,
  • sąsiadów,
  • znajomych,
  • lekarzy pierwszego kontaktu,
  • pielęgniarek środowiskowych,
  • księży,
  • osób posiadających informację o występowaniu potrzeby włączenia osoby starszej do systemu.

W jaki sposób zgłasza się osobę starszą do systemu?

  • należy zadzwonić do koordynatora giżyckiego systemu teleopieki przedstawiając krótko sytuację osoby, dla której „przycisk życia” byłby dedykowany;
  • podać dane osoby starszej (imię, nazwisko, adres domowy, nr telefonu),
  • umówić się na wizytę w siedzibie koordynatora lub wizytę domową koordynatora systemu, w przypadku, gdy senior ma problemy z poruszaniem się, w celu wypełnienia stosownych dokumentów.

Co należy przygotować do wywiadu koordynatora systemu z osobą starszą?

  • osoba kwalifikowana do systemu powinna mieć przygotowany dowód osobisty,
  • listę leków, które bierze na stałe (doraźnych leków nie wpisuje się na listę) wraz z podaniem gramatury (listę należy sporządzić literami drukowanymi),
  • dane dwóch najbliższych osób do kontaktu (imię, nazwisko, nr telefonu),
  • dane lekarza rodzinnego wraz z nr telefonu do rejestracji.

    Wywiad medyczny trwa od ok 45 min do 1 godz.

 

Termin załatwienia sprawy?

Z reguły kwalifikacja seniora do systemu teleopieki trwa krótko, natomiast samo oczekiwanie na dopięcie wszelkich formalności wraz z fizycznym podłączeniem przez koordynatora systemu w domu seniora, trwa ok 2-3 tyg.

 

Do kogo należy zgłaszać pytania, uwagi, sugestie?

Koordynator Systemu Teleopieki Domowej odbiera wszelkie zgłoszenia, na które niezwłocznie reaguje pomagając w przywróceniu sprawności systemu.

 

Przez jaki czas, senior może korzystać z bezpłatnej teleopieki domowej?

Seniorzy, którzy zostali włączeni do systemu teleopieki, mogą korzystać z niej dożywotnio.

 

Kiedy należy zwrócić powierzone urządzenie do koordynatora systemu?

  •  rodzina (osoby podane do kontaktu) jest zobowiązana do zwrócenia w stanie należytym  powierzonego urządzenia (komplet wszystkich części znajdujących się w przekazanym pudełku, urządzenie czyste i odkażone) w przypadku, gdy nastąpi zgon osoby zgłoszonej do systemu teleopieki;
  • w przypadku, gdy rodzina zabierze seniora do innego miasta lub innej miejscowości, przekraczając tym samym granice Giżycka,
  • gdy giżycki Senior zostanie umieszczony w placówce opieki społecznej np. DPS,
  • gdy wystąpi u podopiecznego systemu zmiana w stanie zdrowia, niepozwalająca na dalszą obsługę systemu (zaburzenia psychiczne, demencja, Alzheimer),
  • gdy nastąpi rezygnacja Seniora z sytemu.

Kto finansuje giżycką teleopiekę?

Środki na działanie systemu co roku zabezpiecza burmistrz Giżycka w budżecie miasta. Wie, że ta forma pomocy jest bardzo dobra, przynosi ogromne korzyści nie tylko giżyckim seniorom, ale również ich rodzinom, które mieszkają w innej części Polski, czy za granicą. Pomimo dzielącej ich odległości, rodziny wiedzą, że ich najbliżsi są stanie sami sobie pomóc.

 

Plakat
 


Giżycki system teleopieki domowej został objęty

honorowym patronatem Burmistrza Giżycka.