Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Giżycku
-
Kiedy
7 Lipca 2019 ● 19:00
7 Lipca 2019● 19:15
-
Gdzie
ulica:
Niedziele lipca i sierpnia
godz. 19.00
Kościół Ewangelicko - Augsburski w Giżycku
AGNIESZKA PANASIUK – FORTEPIAN
jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku z klasy fortepianu prof. K.Popowej-Zydroń. Dalsze studia kontynuowała w Royal Academy of Music w Londynie, gdzie jako stypendystka Krein Scholarship RAM uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Michael’a Dussek oraz prof. Iain’a Ledingham. Podczas nauki w RAM została finalistką konkursu Delius Prize 2005, a także debiutowała w londyńskich St.Martin-in-the-Fields, St.John´s Smith Square London oraz Senat House Bloomsbury. Brała także udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez m.in. Jean-Paul Sevilla, Kevin Kenner, Gyorgy Pauk, Iain Partridge, Joseph Seiger, Alexander Pablovic, Andrew West, Clifford Benson, Audrey Hyland, Noelle Barker and Erlingur Blondal Bentgsson. Przez blisko dekadę związana była z życiem muzycznym w Islandii, gdzie współpracowała m.in z North Iceland Symphony Orchestra, Salurinn Kopavogur, a także była wykładowcą w islandzkiej Academy of the Arts w Reykjaviku. Od 2005 pianistka związana jest z Bellarti Piano Trio, z którym brała udział w wielu festiwalach na terenie Wielkiej Brytanii, Islandii, Austrii i Danii. Z zespołem tym, który współtworzą: Chihiro Inda – skrzypce oraz Paweł Panasiuk – wiolonczela, odbyła wiosną 2008 tournee koncertowe po Japonii, gdzie występowała m.in. z orkiestrą Bow Ensemble Tokyo. Zespół dokonał także nagrań muzyki brytyjskich i japońskich kompozytorów XX wieku dla wytwórni Mittenwald. Będące premierą światową nagranie Tria fortepianowego Minoru Miki, uzyskało rekomendację samego kompozytora. W 2012 roku zespół wydał kolejną płytę tym razem zawierającą kompozycje fortepianowe i kameralne Andrzeja Panufnika. Od 2015 roku Agnieszka współpracuje z zespołem „Pro musica antiqua“. W tymże roku rozpoczeła pracę jako asystent Instytutu muzyki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim
EWA ALCHIMOWICZ-WÓJCIK – SOPRAN
W 2002 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy na wydziale wokalno-aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. Brygidy Skiby. W latach 2000-2001 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W 2002 roku otrzymała stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
W 2013 r. uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w zakresie wokalistyka w Akademii Muzycznej w Gdańsku.
W czasie studiów brała udział w licznych koncertach: kameralnych, symfonicznych, spektaklach operowych (realizacja partii Hrabiny w „Weselu Figara” W. A. Mozarta, partii Paminy w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta) i operetkowych (partia Rozalindy w „Zemście nietoperza” J. Straussa) W 2002 roku wystąpiła w Filharmonii Pomorskiej pod dyr. Z. Rycherta w partii solowej sopranu wykonując „Requiem” W.A. Mozarta. Od 1999 roku bierze udział w licznych mistrzowskich kursach prowadzonych przez wybitnych śpiewaków m.in. Marię Fołtyn, Ryszarda Karczykowskiego, Helenę Łazarską, Fedorę Barbieri, Jadwigę Rappe, R. Werlińskiego, B. Makala, Jadwigę Rappe czy Bożenę Betley.
Po studiach kontynuuje działalność artystyczną, uczestniczy w różnych przedsięwzięciach muzycznych m. in.: w koncertach kameralnych i symfonicznych. Występuje w wielu ośrodkach muzycznych w Polsce i za granicą z recitalami muzyki kameralnej, realizuje dzieła oratoryjno-kantatowe oraz operowe (partia Micaeli w „Carmen” G. Bizeta, partia Hrabiny w „Weselu Figara” W. A. Mozarta oraz partia Madame Butterfly w „Madame Butterfly” G. Pucciniego).
Brała udział w muzycznych festiwalach m.in.w "Olsztyńskich Koncertach Organowych" , w Festiwalu „O Warmio moja miła" Feliksa Nowowiejskiego w Jonkowie, w Międzynarodowym Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Klasztorze OO. Cystersów w Jędrzejowie,
w Letnich Koncertach Muzyki Wokalnej -„Varmia Gaudet et Cantat” w Ramsowie, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Radom – Orońsko, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie, w "Świętolipskich Wieczorach" w Bazylice p.w. Nawiedzenia NMP w Świętej Lipce, Koncertach Muzyki Organowej i Kameralnej w Pruszkowie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Giżycku oraz w Międzynarodowym Festiwalu Balkan Folk Fest w Bułgarii .
Ma w repertuarze wiele pieśni zarówno polskich kompozytorów jak i obcych, liczne arie operowe, operetkowe czy musicalowe, w tym prawykonania . Posiada w dorobku płyty CD w tym prawykonanie („25 Polskich pieśni ludowych z Warmji” Op.28 nr 1 - F. Nowowiejskiego) oraz nagrania dla TVO, TVP3 oraz Radia Olsztyn z muzyką klasyczną i rozrywkową.
Jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków oraz Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu. Ponadto, Ewa Alchimowicz-Wójcik pracuje jako pedagog śpiewu i emisji głosu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Olsztynie i w Policealnym Studium Aktorskim im. A. Sewruka w Olsztynie.
JERZY SZAFRAŃSKI – OBÓJ
Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu (klasa prof. Mieczysława Koczorowskiego). Studiował w Wiedeńskiej Akademii Muzycznej (1970-1972) w klasie prof. Schaeftleina, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Muzyczną karierę zawodową rozpoczął w 1972 roku w Wielkiej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach. Współpracował z Zespołem kameralistów Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Karola Teutscha. Od 1983 do 2011 roku był solistą Filharmonii Narodowej w Warszawie.
W Zespole „Pro Musica Antiqua” gra od 1992 roku.
LESZEK SZARZYŃSKI – FLET
Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w 1977 roku w klasie fletu prof. Barbary Świątek-Żelazny. W latach 1976-1979 był I flecistą Filharmonii w Olsztynie, a w sezonie 1979/80 - Filharmonii Szczecińskiej. Od 1981 do 1984 roku przebywał w Egipcie, pracował jako I flecista Cairo Symphony Orchestra i wykładowca Konserwatorium Kairskiego. Założył tam zespół kameralny „Pro Musica", którego członkami byli muzycy z różnych krajów, a który stał się pierwowzorem założonego w Olsztynie w 1985 roku zespołu o tej samej nazwie. W latach 1985-1992 Leszek Szarzyński z zespołem „Pro Musica" dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych, występował w kraju i za granicą. Od 1985 do 1997 roku był I flecistą Filharmonii w Olsztynie, w której następnie w latach 1997-1999 sprawował funkcję dyrektora artystycznego, zaś w sezonie 1999/2000 - dyrektora naczelnego. We wrześniu 1992 roku założył zespół kameralny „Pro Musica Antiqua", którego jest dyrektorem artystycznym i menadżerem. Zarówno zespół, jak i Leszek Szarzyński indywidualnie, zostali wyróżnieni w roku 2006 Nagrodą Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu zasług dla kultury polskiej, a w 2007 roku artysta wraz z zespołem Pro Musica Antiqua otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego „Najlepszy z Najlepszych” za promocję regionu warmińsko-mazurskiego w świecie. W roku 2011 odznaczony brązowym medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Od 1993 roku Leszek Szarzyński jest dyrektorem artystycznym Letnich Koncertów, ponadto od 1996 do 2006 – Giżyckich Koncertów Organowych i Kameralnych. Od 1996 roku współorganizuje cykliczne spotkania „Cavata na olsztyńskim zamku". W latach 2000-2002 pełnił w Ełku funkcję dyrektora generalnego Akademii Fletowej, a od roku 2001 piastował stanowisko dyrektora artystycznego Mazurskiego Festiwalu Sztuk, Kultur i Narodów oraz pełnomocnika prezydenta miasta ds. kultury i edukacji. W latach 2003-2004 był doradcą do spraw kultury wojewody warmińsko-mazurskiego. W 1999 roku został profesorem w Katedrze Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Jako solista i kameralista koncertował w kilkunastu krajach świata (Egipt, Hiszpania, Włochy, Niemcy, Austria, Francja, Rosja, Bułgaria, Rumunia, Węgry, Litwa i Szwecja). Współpracuje również z wieloma filharmoniami w kraju. Dokonał wielu nagrań archiwalnych i na płytach CD. Dokonania te zostały uhonorowane między innymi nagrodą „Atut 94" i „Złotą Płytą" przyznaną przez firmę fonograficzną DUX. W latach 1995-2011 nagrał z zespołem Pro Musica Antiqua – w ramach realizacji projektu „Muzyka europejska w zabytkach Warmii i Mazur" – sześć płyt w tym m.in. z sonatami barokowymi kompozytorów niemieckich, włoskich, francuskich i angielskich oraz z muzyką polską dawną i współczesną. Dodatkowa płyta, zrealizowana w ramach tego projektu w roku 2005, nosi tytuł: „Muzyka europejska w przyrodzie Warmii i Mazur”. W dorobku artysty znajduje się także płyta solowa z polską muzyką współczesną, nagrana wspólnie z Warsaw Chamber Orchestra w 2001 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Leszek Szarzyński gra na flecie Pearl Handmade Flute, 14 K Gold Body, model „Maesta" 9840RBE. Od roku 2002 jest przedstawicielem artystycznym tej firmy. GRZEGORZ PIOTR KOŁODZIEJ – BARYTON Jest laureatem Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie utworu polskiego na VIII Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1999 r.), a także Nagrody Głównej, w postaci recitalu w Londynie, pierwszej edycji Muzycznego Forum Młodych Gdańsk 2005. Ponadto uczestniczył w licznych wokalnych kursach mistrzowskich Ryszarda Karczykowskiego, Wojciecha Drabowicza, Gerarda Kahry (Austria), Fedory Barbieri (Italia), Haakana Hagegaarda (Szwecja). Był także stypendystą Prezydenta Miasta Gdańska (1999 r.). Jest laureatem Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie utworu polskiego na VIII Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1999 r.), a także Nagrody Głównej, w postaci recitalu w Londynie, pierwszej edycji Muzycznego Forum Młodych Gdańsk 2005. Ponadto uczestniczył w licznych wokalnych kursach mistrzowskich Ryszarda Karczykowskiego, Wojciecha Drabowicza, Gerarda Kahry (Austria), Fedory Barbieri (Italia), Haakana Hagegaarda (Szwecja). Był także stypendystą Prezydenta Miasta Gdańska (1999 r.). Już jako wybitny student zadebiutował wykonując „Stabat Mater” J. Haydna pod batutą M. J. Błaszczyka (Filharmonia Częstochowska 1996 r.). Wielokrotnie wykonywał również „Mszę Kreolską” A. Ramireza, której nagranie live z 2000 r. znalazło się na płycie Polskiego Towarzystwa Naukowego. Operowym debiutem artysty. była partia Figara w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego na deskach Opery Bałtyckiej w 1999 r. poprzedzona znakomitą rolą tytułową w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego w przedstawieniu dyplomowym na tej samej scenie. Artysta współpracował z Operą Bałtycką, Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Operą Krakowską, Operą Wrocławską, Operą I Filharmonią w Białymstoku, jak również Filharmonią Bałtycką, Częstochowską, Lubelską, Sudecką, Łomżyńską, Orkiestrą Symfoniczną Izmiru (Turcja), Cappellą Gedanensis, Elbląska Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią „Synfonia Baltica”, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Teatrami Muzycznymi w Gdyni, Łodzi i w Lublinie, chórami Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Medycznego w Gdańsku, koncertując w kraju i za granicą, pracując z dyrygentami takimi jak: J. Katlewicz, T. Bugaj, Ł. Borowicz, M. J. Błaszczyk, M. Nesterowicz, J. Boniecki, K. Bumann, W. Rajski, W. Michniewski, T. Kozłowski, J.M. Florencio, J. Salwarowski, J. M. Zarzycki, M. Wolniewski, T. Wicherek, M. Honeck (Austria), M. Pitrenas (Litwa). Był gościem Festiwalu Muzyki Oratoryjnej w Gostyniu, Mozartiana w Gdańsku, jak również Muzycznych Dni Drozdowo – Łomża. W jego repertuarze znalazły się między innymi partie: Figara w „Weselu Figara” W. A. Mozarta, Papagena w „Czarodziejskim flecie”, tytułowego Don Giovanniego, tegoż kompozytora, Schaunarda w „Cyganerii” G. Pucciniego, Janusza w „Halce” St. Moniuszki, Boniego w „Księżniczce Czardasza” I. Kalmana, Daniłły w „Wesołej Wdówce” F. Lehára, czy Homonaya w „Baronie Cygańskim” J. Straussa. W 2002 r. artysta uczestniczył w realizacji opery „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta zorganizowanej przez Opera Island na wyspie Bornholm przy współpracy Opery Covent Garden i Nordisk TV, gdzie miał przyjemność pracować z jednym z czołowych reżyserów Royal Opera House w Londynie, Jonathanem Millerem. PAWEŁ PANASIUK – WIOLONCZELA Jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Fryderyka Chopina) z klasy wiolonczeli Prof. Andrzeja Zielińskiego. Wiolonczelista jest także absolwentem Trinity College of Music w Londynie,które ukończył pod kierunkiem Prof. Natalii Pawluckiej. Ma on w swoim dorobku współpracę z wieloma orkiestrami i zespołami na świecie, m.in. Trinity Symphony Orchestra, St.Paul Sinfonia Orchestra w Londynie, North Iceland Symphony Orchestra, Jon Leifs Camerata, Orkiestra Polskiego Radia, Orkiestra Straussowska, Mała Filharmonia, Landtvig String Quartett i Kwartet Radomiensis. Wiolonczelista koncertował w wielu krajach Europy, a także w Kuwejcie, Japonii i na Grenlandii. Dokonał on także wielu nagrań, m.in. dla Polskiego Radia, Mittenwald Label i Warner Music Poland – „ TSA aqoustic”. Od 2010 roku jest wiolonczelistą Filharmonii Warmińsko- Mazurskiej. Prowadzi aktywną działalność koncertową, a także dydaktyczną ze wskazaniem na wczesną pedagogikę. W 2015 rozpoczął współpracę z zespołem kameralnym „Pro musica antiqua”. W 2016 roku przy okazji obchodów roku Felixa Nowowiejskiego wykonał Koncert wiolonczelowy z orkiestrą Filharmonii Warmińsko- Mazurskiej. PAWEŁ WRÓBEL – ORGANISTA Polski organista i pedagog. Studiował pod kierunkiem prof. Andrzeja Chorosińskiego w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, prof. Jona Laukvika w Hochschule für Musik w Stuttgarcie oraz prof. Gunthera Rosta w Universität für Musik w Grazu. W roku 2012 uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Otrzymał nagrody podczas międzynarodowych konkursów organowych w Poznaniu (2005), Gdańsku (2006), Zurychu (2011), Miami (2012). Stypendysta Keimyung Research Foundation Uniwersytetu w Daegu (Korea Południowa) w 2007 roku. Brał udział w sesjach i kursach mistrzowskich z zakresu gry organowej, prowadzonych przez Ludgera Lohmanna, Bernharda Haasa, Gerharda Weinbergera, Wolfganga Zerera, Martina Sandera, Christopha Krummachera. Jest autorem transkrypcji na organy, utworów klawesynowych, fortepianowych oraz orkiestrowych J.S. Bacha, F. Chopina, P. Czajkowskiego, G. Fauré, F. Liszta, S. Prokofiewa, S. Rachmaninowa, J. Sibeliusa oraz I. Strawińskiego. Jego autorskie transkrypcje organowe Funérailles S. 173/7 (2010), Walca zapomnianego nr 1 S. 215 (2017) F. Liszta oraz Après un rêve (2018) G. Fauré i Tańca wieszczki cukrowej (2018) z baletu Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego zostały wydane w wydawnictwie Polihymnia w Lublinie. Paweł Wróbel posiada w swym repertuarze komplet dzieł organowych J. Brahmsa, N. Bruhnsa, C. Francka, R. Schumanna oraz wszystkie sonaty organowe A.G.Rittera. Artysta w ramach swej działalności koncertowej występował w Anglii, Danii, Austrii, Słowacji, Czechach, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych oraz Polsce, jest członkiem międzynarodowego stowarzyszenia organistów American Guild of Organists w Nowym Jorku. Wykładowca w Diecezjalnym Studium Organistowskim oraz Zespole Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach, a w latach 2012-2017 w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Paweł Wróbel pełni funkcję dyrektora artystycznego nad Festiwalem Muzyki Organowej i Kameralnej w Bazylice Katedralnej w Kielcach oraz Sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego na Św. Krzyżu (Łysej Górze) w Górach Świętokrzyskich. PROGRAM:- Schmidt (1874-1939) - Preludium i fuga D-dur Alleluja
- Brahms (1833-1897) - O Gott, du frommer Gott op. 122 nr 7
- Buxtehude (1637-1707) - Passacaglia d-moll BuxWV 161