XLIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej

XLIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej
  • Kiedy

    14 Sierpnia 2022 ● 19:00

    14 Sierpnia 2022● 20:30

  • Gdzie

    ulica: Kościół Ewangelicko-Augsburski, ul. Staszica 11/1
    11-500 Giżycko

  • Wstęp

    wstęp wolny

  • Telefon

  • E-mail

Koncert w ramach XLIV Międzynarodowego Festiwalu

Muzyki Organowej i Kameralnej 

 

14 sierpnia | 19.00

 

Kościół Ewangelicko – Augsburski w Giżycku

 


WYKONAWCY:

 

MARTINA MAĆKO – SOPRAN – CZECHY
KATEŘINA BÍLKOVÁ - MAŠOVÁ  – KLAWESYN – CZECHY
PIOTR ROJEK – ORGANY
Katerina BilkovaMartina MackoPiotr Rojek

Plakat

 

MARTINA MAĆKO – SOPRAN – CZECHY

Sopranistka studiowała naukę śpiewu operowego oraz aktorstwa pod kierownictwem prof. Henryki Januszewskiej-Stańczyk na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Absolwowała koncertem dyplomowym oraz rolą Despiny w operze W.A. Mozarta Cosi fan Tutte i uczestniczyła w wielu specjalnych kursach (pieśń polska oraz francuzska, muzyka barokowa oraz klasycystyczna, francuskie arie, itp.) Obecnie pracuje jako wykładowca Średniej Szkoły Muzycznej im. P.J. Vejvanovskiego v Kroměříżu i aktywnie koncertuje w kraju i za granicą (Słowacja,  Polska, Włochy, Węgry, Niemcy, Austria, Hiszpania, Francja, Litwa).

Już podczas studiów śpiewała w zespole Madrigal Quintet Brno, z którym koncertowała w Czechach, Austrii i Niemczech oraz nagrała płytę dla niemieckiego studia nagrań Marimba Classics (C. Monteverdi -Madrygały). Koncentruje się w głównej mierze na wykonaniach muzyki kościelnej i oratoryjnej z naciskiem na kompozytorów epoki klasycyzmu oraz baroku, współpracując przy tym z wieloma orkiestrami, dyrygentami oraz instrumentalistami.  W centru jej zainteresowań pozostają recitale pieśni oraz wykonania muzyki czeskiej. Jej repertuar tworzą utwory takie jak np. J. Rutter - Magnificat, W. A. Mozart - Exsultate, Jubilate, C. Orff - Carmina Burana, G. F. Händel - Psalm 112, A. Vivaldi -In furore..., M. A. Charpentier  - Te Deum, J. V. H. Voříšek - Mše B dur, J. Pavlica - Missa brevis, A. Dvořák - Te Deum, Stabat Mater, J.J. Ryba – Wigilijna Msza Czeska itd. W 2001 roku zalożyła wraz z innymi artystkami zespół kameralny Belladonna Trio, który wykonuję muzykę barokową w kostiumach z epoki a w roku 2009 stała się członkiem zespołu Bel Canto Trio (gitara, flet, śpiew). Regularnie jest zapraszana jako członek jury międzynarodowych oraz krajowych konkursów.

 

KATEŘINA BÍLKOVÁ - MAŠOVÁ – KLAWESYN – CZECHY

Po ukończeniu Konserwatorium w Brnie kontynuowała studia na kierunku Teorii i Interpretacji Muzyki Dawnej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu im. T.G. Masaryka w Brnie w klasie izraelskiego klawesynisty Shaleva Ad-Ela. Równocześne ukończyła kierunek Historii Teatru wraz z Muzykologią.

Brała udział w kursach interpretacji na klawesyn  i fortepain młoteczkowy (Hammerklavier) prowadzonych w Czechach, Niemczech i Szwajcarii przez Bernharda Gilitzera i Helmuta Franka. Występowała z koncertami w Czechach, na Słowacji, w Niemczech,  Austrii, Polscę, Węgrzech, Hiszpanii oraz Maroku.

Od roku 1995 występuje razem z wiolonczelistą Janem Škrdlíkem, z którym założyła zespoł Ardor Musicus. W tym samym czasie rozwija współpracę ze znamenitym czeskim basistą operowym członkiem zespołu Narodowego Teatru Opery w Brnie Jiřím Kleckerem.

Występuje tak jako solitstka  jak i członkini zespołów kameralnych z Filharmonią im. L. Janačka w Ostrawie, Brnieńskimi Solistami Kameralnymi, z Czech Virtuosi, Wallinger Kvartet, Musici boemi oraz damskim zespołem Belladonna Trio.

 Klawesyn używany podczas koncertów jest poszerzoną kopią instrumentu włoskiego z roku 1726 zbudowanego przez Gregoriego. Oryginał instrumentu jest obecnie w zbiorach prywatnej kolekcji w Edynburgu. Prezentowaną tu kopię wykonał w roku 1995 Jiří Vykoukal z Hovorčovic (koło Pragi).

Od roku 2005 zespół występuje też ze szpinetem, który jest dokładną kopią instrumentu angielskiego z roku 1715 zbudowanego przez  Keena&Brackleygo w Londynie. Oryginał instrumentu jest obecnie w zbiorach prywatnej kolekcji (Barnett Collection)  w Edynburgu. Kopię niniejszą wykonał w roku 2005 Jiří Vykoukal z Hovorčovic.

 

Program:

  1. Caccini – Ave Maria
  2. J. Żebrowski – Sicut locutus est (Magnificat)
  3. Couperin - La Superbe ou la Forqueray
  4. F. Händel – Vo´far guerra (aria Armidy)
  5. Fauré – Le chanson de peucher
  6. - Ph. Rameau - Gavotta a moll se 6 variacemi
  7. Ditters von Dittersdorf – aria Marianny (Czerwony Kapturek)

 

 

PIOTR ROJEK  - ORGANY

ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba.

Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.

Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu.

Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Czechach, Finlandii, Hiszpanii, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.

Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich.

Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodę Ministra Kultury Ukrainy oraz Gwiazdę Orderu Kapituły Kanoników w uznaniu zasług położonych w odbudowie barokowych organów Michaela Englera w Bazylice św. Elżbiety we Wrocławiu.

 

Program:

Johann Sebastian Bach - Toccata in d BWV 565

Johann Sebastian Bach - Wenn wir in höchsten Nöten sein BWV 641

Johann Sebastian Bach - Christum wir sollen loben schon BWV 611

Mieczysław Surzyński -Improwizacje nt. Polskiej Pieśni Kościelnej „Święty Boże”   op. 38